VVE

Jong geleerd, beter gedaan
Voor- en Vroegschoolse Educatie is onderdeel van het onderwijskansenbeleid van de overheid. VVE heeft als doel om peuters met een risico op een taal- en onderwijsachterstand beter voor te bereiden op de basisschool, en ervoor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen. 

Arnhems VVE-beleid

Gemeente Arnhem heeft door de hele stad voorschoolse locaties waar kinderen met een VVE-toekenning kunnen worden geplaatst. Consultatiebureaus zorgen voor een VVE-toekenning. De toekenning en plaatsing van peuters wordt gemonitord door Stichting PAS in samenwerking met VGGM Jeugdgezondheidszorg en de organisaties die voorschools VVE-aanbod bieden.

VVE wordt idealiter in een doorgaande lijn aangeboden, zowel op VE-locaties als in de kleuterklassen van OKB-scholen. Om hier goed op aan te sluiten, wordt voor elk kind het Arnhemse overdrachtsformulier ingevuld door een ouder/verzorger, een pedagogisch professional en de kleuterleerkracht. Zo kan de school snel inspelen op de onderwijsbehoeften van het kind en het juiste aanbod bieden.

Voorschoolse educatie

Er is op de kinderopvang aandacht voor peuters (2 tot 4 jaar) met laag opgeleide ouders en/of (het risico op) een (taal)achterstand. Ze gaan 16 uur per week naar een VE-locatie, waar ze ondersteuning krijgen om achterstanden in te halen en zich voor te bereiden op een goede start in het basisonderwijs.

Vroegschoolse educatie

Op de basisschool is er extra aandacht voor kleuters (4 tot 6 jaar) die al een VVE-toekenning hebben. Vroegschoolse Educatie is extra begeleiding en onderwijs op OKB-scholen voor kleuters met (risico op) een taal- of onderwijsachterstand. Het doel van Vroegschoolse Educatie is dat deze kleuters zonder achterstand in groep 3 kunnen beginnen.

VVE-locatie

Een VVE-locatie zorgt voor:

  • extra taalaanbod en extra taalondersteuning vanuit Interactief taalonderwijs en de didactiek van Met Woorden in de Weer.
  • specifiek getrainde professionals door het volgen van de masterclass, met kennis over ontwikkelingspsychologie en breinleren.
  • een doorgaande lijn met warme overdracht van voorschoolse voorziening (peuteropvang of kinderdagverblijf) naar groep 1 en 2 van het basisonderwijs. 
  • een kindvolgsysteem waarmee de ontwikkeling van het kind gevolgd en vastgelegd wordt.

Ons team Jonge kind

Annette Mullink
Beleidsadviseur

Juliane Hasselaar
Coördinator Kwaliteit Kansengelijkheid en Inclusie Kinderopvang

Trainingen

Meer laden