Expertise
Stichting PAS zet kennis en ervaring in om gelijke kansen voor kinderen te bevorderen. We ondersteunen professionals en ouders bij het versterken van de omgeving waarin kinderen opgroeien en leren.

Stichting PAS zet kennis en ervaring in om gelijke kansen voor kinderen te bevorderen. We ondersteunen professionals en ouders bij het versterken van de omgeving waarin kinderen opgroeien en leren.
Door onderzoek en ontwikkeling verdiepen we ons in vraagstukken rondom opvoeding en onderwijs. We vertalen kennis naar de praktijk en helpen professionals en organisaties om kansen en mogelijkheden voor ieder kind te vergroten. Als knooppunt van expertise bundelen we binnen PAS onze krachten met diverse partners. Hierdoor bieden we samen een sterke basis voor gelijke kansen in de kinderopvang en het onderwijs. Op veel plekken wordt al goed gewerkt aan de beste kansen voor kinderen. Deze voorbeelden delen wij ook graag.
Ieder kind, ongeacht achtergrond of thuissituatie, moet de mogelijkheid krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. De eerste jaren zijn cruciaal voor de toekomst, maar de juiste ondersteuning en kansen blijven ook belangrijk naarmate het kind opgroeit. Ervaringen in de vroege kindertijd – thuis, in de opvang en op school – bepalen de ontwikkeling en toekomst van een kind. Het is daarom van groot belang dat deze kansen gelijk zijn voor ieder kind, zodat iedereen kan groeien, leren en zijn of haar talenten volledig benutten.
Kinderen groeien op in verschillende leefwerelden: thuis, op de kinderopvang of school en in de wijk. Ouders willen het beste voor hun kind, maar soms spelen er factoren waar ze weinig invloed op hebben, zoals armoede, zorgen, gezondheidsproblemen of een beperkt sociaal netwerk. Voor kinderen kunnen deze stressfactoren een grote impact hebben. Als zij thuis en in de wijk niet de ontwikkelkansen krijgen die ze nodig hebben, wordt de rol van onderwijs nog belangrijker. Want een positieve omgeving kan net zo veel verschil maken.
Daarom is het nodig om ongelijk te investeren om gelijke kansen te creëren. Sommige kinderen hebben meer ondersteuning nodig dan anderen om een eerlijke start te krijgen. In Arnhem zetten we ons in om die kansen te vergroten, met extra aandacht voor kinderen die dat het hardst nodig hebben.
De gemeente Arnhem zet in op onderwijskansenbeleid (OKB) en niet meer op onderwijsachterstandenbeleid (OAB), passend bij de bredere inzet op kansengelijkheid. OKB biedt kinderen extra (taal)ondersteuning om achterstanden te voorkomen en gelijke kansen te vergroten, zodat iedere jongere een startkwalificatie kan behalen.
Stichting PAS, de gemeente Arnhem en het basisonderwijs hebben een gezamenlijk kader ontwikkeld waarin scholen jaarlijks hun OKB-plan opstellen. Hierin leggen zij vast welke effectieve interventies zij inzetten, hoe zij de kwaliteit van opvang en onderwijs versterken, en hoe zij educatief partnerschap en professionalisering vormgeven. Ook de evaluatie van resultaten maakt hier deel van uit.
Het project Kansrijk Opgroeien in Presikhaaf is een initiatief van de Gemeente Arnhem en partners. Het richt zich op kinderen van 4-12 jaar, met focus op preventie van taalachterstand en overgewicht. Het doel is de samenwerking tussen organisaties te versterken om de kansen van kinderen in Presikhaaf te verbeteren.
Een doorgaande lijn in de ontwikkeling van kinderen zorgt ervoor dat ze vanaf hun geboorte via de opvang en basisschool tot de middelbare school en daarna de juiste ondersteuning krijgen. Het gaat erom dat begeleiding en leeromstandigheden altijd passen bij waar een kind zich bevindt in zijn of haar ontwikkeling. Zo sluiten opvang, onderwijs en de thuisomgeving goed op elkaar aan en kunnen kinderen in elke fase blijven leren en groeien.
Overgangsmomenten, zoals de stap van kinderopvang naar school of van basisschool naar voortgezet onderwijs, zijn kwetsbare momenten. Kinderen met een risico op onderwijs- of ontwikkelingsachterstanden lopen hierbij extra risico op stilstand of terugval. Een goed afgestemde doorgaande lijn helpt dit te voorkomen en zorgt ervoor dat alle kinderen de kans krijgen zich optimaal te ontwikkelen. Door hier samen in te investeren, vergroten we de kansengelijkheid en geven we kinderen een sterke basis voor de toekomst.
Het belangrijkste doel van het Arnhems beleid is dat kinderen met een goede start aan de basisschool beginnen. Een sterke doorgaande lijn helpt daarbij. Dit gaat verder dan alleen het registreren en overdragen van gegevens bij een overgang naar een andere groep, leerkracht of school. Het betekent investeren in een gedeelde visie, een professionele cultuur van samenwerking, een sterk pedagogisch klimaat, didactisch handelen, ouderbetrokkenheid en passende begeleiding en zorg.
Onderstaande praatplaat geeft een visuele weergave van het pad dat kinderen in een doorgaande lijn bewandelen. Dit laat zien hoe toeleiding, indicatie, plaatsing in de peuteropvang en de overdracht naar de basisschool op elkaar aansluiten, zodat elk kind de beste start krijgt
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is onderdeel van het onderwijskansenbeleid van de overheid en richt zich op jonge kinderen met (risico op) een taalachterstand, vaak vastgesteld met een VVE-toekenning. Het doel is om peuters beter voor te bereiden op de basisschool en ervoor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen.
VVE wordt idealiter in een doorgaande lijn aangeboden, zowel op VE-locaties als in de kleuterklassen van OKB-scholen. Om hier goed op aan te sluiten, wordt voor elk kind het Arnhemse overdrachtsformulier ingevuld door een ouder/verzorger, een pedagogisch professional en de kleuterleerkracht. Zo kan de school snel inspelen op de onderwijsbehoeften van het kind en het juiste aanbod bieden.
Voor meer informatie over voorschoolse educatie zie ook onze VVE-handreiking
Deze handreiking biedt professionals en managers in de voorschoolse en vroegschoolse educatie praktische richtlijnen en verbeterpunten voor het uitvoeren van VVE. De nadruk ligt op het bevorderen van de doorgaande lijn en het waarborgen van kwaliteit.
Een OKB-school is een basisschool die extra middelen krijgt om onderwijsachterstanden bij leerlingen te verkleinen. Dit geld wordt besteed aan maatregelen zoals voor- en vroegschoolse educatie, schakelklassen en verlengde onderwijstijd. De school richt zich op kinderen die door hun thuissituatie minder kansen hebben om zich optimaal te ontwikkelen. Jaarlijks maakt de school een OKB-plan met interventies om kansengelijkheid te bevorderen. Hierin staan onder andere de doelgroep, samenwerkingen en de inzet van middelen beschreven.
De overgang van het primair onderwijs (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO) wordt ondersteund door verschillende initiatieven die gericht zijn op het versterken van de doorgaande lijn.
Verlengde leertijd (Zomer- en Weekendschool)
Stichting PAS biedt verlengde leertijd aan via de Zomerschool en de Weekendschool. De Zomerschool ondersteunt leerlingen van groep 7 en 8 tijdens de zomervakantie, met extra onderwijstijd gericht op het voorkomen van leerverlies en het verbeteren van taal- en rekenvaardigheden. De Weekendschool, gericht op horizonverbreding, helpt leerlingen uit groep 7, 8 en de brugklas om hun talenten te ontdekken en zich te oriënteren op verschillende maatschappelijke en zakelijke gebieden. Deze programma’s dragen bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en vergroten de kansen van leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Schooladviezen
In groep 8 krijgen leerlingen een schooladvies op basis van hun prestaties en potentieel. Het advies wordt vaak bijgesteld na afname van de doorstroomtoets, wat helpt om leerlingen te plaatsen op het juiste niveau in het voortgezet onderwijs. Onderzoek toont aan dat leerlingen van OKB-scholen vaker een bijgesteld advies krijgen dan leerlingen op niet-OKB-scholen. Dit zorgt ervoor dat kinderen van gezinnen met een lager sociaal-economisch inkomen niet onterecht een te laag advies krijgen, wat hun kansen op een succesvolle doorstroom vergroot.
Doorstroom
De doorstroom naar het voortgezet onderwijs wordt gemonitord, waarbij gekeken wordt naar de prestaties van leerlingen drie jaar na hun overstap naar de middelbare school. Leerlingen die een bijgesteld advies kregen, zitten vaker op het juiste niveau en behalen vaak een diploma op het niveau van hun advies. Zowel over- als onderadvisering kan nadelige gevolgen hebben: overadvisering kan leiden tot motivatieverlies, terwijl onderadvisering ervoor zorgt dat leerlingen niet voldoende worden uitgedaagd. Het is dus essentieel dat het schooladvies goed aansluit bij het potentieel van de leerling, om een succesvolle voortzetting van de schoolloopbaan te waarborgen.
Een goede samenwerking tussen ouders en professionals in de kinderopvang en het onderwijs heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van kinderen. Wanneer ouders thuis actief bezig zijn met taal, zoals voorlezen of taalspelletjes, bevorderen de taalvaardigheid van kinderen. Ook andere activiteiten, zoals samen lezen, knutselen en zingen, dragen hieraan bij.
Een warm thuis, waar kinderen zich veilig voelen en samen met hun ouders praten en spelen, helpt hen zich beter te ontwikkelen.
In Arnhem worden op verschillende VE-locaties en OKB-scholen activiteiten georganiseerd om deze samenwerking te versterken. Ouders krijgen zo handvatten om de ontwikkeling van hun kind thuis te stimuleren. Dit legt een stevige basis voor hun leer- en groeiproces. Stichting PAS helpt professionals om de verbinding met ouders te versterken, bijvoorbeeld door scholing en ondersteuning bij ouderbijeenkomsten.
Taal is een van de belangrijkste bouwstenen voor de ontwikkeling van kinderen. Het beheersen van taal is essentieel voor hun vermogen om te leren, relaties op te bouwen en zich sociaal-emotioneel te ontwikkelen. Voor kinderen met een taal- of ontwikkelingsachterstand is het van groot belang om hen op jonge leeftijd extra ondersteuning te bieden, zodat ze zich taalvaardig kunnen ontwikkelen. Dit vergroot hun kansen op school en draagt bij aan een grotere deelname aan de samenleving. Het creëren van een taalrijke omgeving, zowel thuis als op school, is daarom cruciaal voor het doorbreken van achterstanden en het bieden van gelijke kansen voor ieder kind.
Elk jaar organiseren de partners van Samen voor Taal en 100% Geletterd de conferentie Samen Thuis in Taal voor professionals die werken met het jonge kind (0-6 jaar). In 2024 stond centraal ‘Hoe kun je samenwerken met ouders aan een taalrijke thuisomgeving?’. Een deel van de conferentie draaide om wijkgericht kennismaken: welke initiatieven zijn er, wie zijn de betrokkenen en hoe kunnen professionals samenwerken?
Het Netwerk Samen voor Taal is sinds 2024 onderdeel van het beleidsprogramma Vaardig Arnhem. In het netwerk wordt kennis en informatie met professionals gedeeld over de manieren waarop ouders het beste ondersteund kunnen worden bij de taalontwikkeling van hun kind. Uitgangspunt is het programma Thuis in Taal.
Voorlezen is van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen. Ouders die hun baby’s, peuters en kleuters regelmatig voorlezen, geven hun kind een voorsprong in taalontwikkeling en sociaal-emotionele groei. Door in aanraking te komen met verschillende verhalen leren kinderen zich in te leven in andere situaties. Interactief voorlezen, waarbij ouders en kinderen samen praten over het verhaal, vergroot de woordenschat en draagt bij aan het leesplezier. Dit biedt kinderen niet alleen een rijkere taalbasis, maar ook de kans om zich beter te verbinden met anderen en hun omgeving.
Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat een prentenboek centraal. Stichting PAS organiseert voorstellingen op maat voor VVE-intensieflocaties, Boekstartlocaties en OKB-scholen met een Bibliotheek op School. Alle VVE-ontwikkelingsgebieden komen aan bod, inclusief LOGO3000. Een lesbrief helpt pedagogisch professionals en leerkrachten de voorstelling optimaal te benutten. Daarnaast worden ouder-kindworkshops aangeboden, waarbij ouders het prentenboek mee naar huis krijgen om samen verder te lezen.
Elk voorjaar strijden kinderen uit groep 7 en 8 in verschillende rondes om de titel van beste voorlezer. De wedstrijd begint in de klas en loopt via school-, lokale en regionale rondes naar de landelijke finale. Rozet en Stichting PAS bieden leerlingen van groep 5 t/m 8 voorleesworkshops aan. Kleinschalige wedstrijden in school of wijk helpen jongere leerlingen kennismaken met voorleeswedstrijden en moedigen hen aan om in groep 7 en 8 mee te doen aan de Arnhemse Voorleeswedstrijd.
Stichting PAS neemt deel aan de regiegroep en het kernteam Domein Gezin van Vaardig Arnhem, een initiatief waarin diverse partners in de stad samenwerken om laaggeletterdheid terug te dringen. Deze partners ondersteunen mensen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Stichting PAS richt zich specifiek op het bieden van kansen voor kinderen om op te groeien in een taalrijke omgeving. Daarbij ondersteunt de stichting ouders en professionals bij het creëren van deze omgeving, zodat kinderen de taalontwikkeling krijgen die ze nodig hebben. Dit werk is onderdeel van educatief partnerschap, waarmee Stichting PAS bijdraagt aan het bredere doel van Vaardig Arnhem.
De Regiegroep heeft een uitvoeringsplan opgesteld dat stadsbreed wordt uitgevoerd. Laaggeletterdheid krijgt zo een vaste plek in de werkwijze van organisaties.
Taalhuis arnhemDe Week van Lezen & Schrijven is een jaarlijkse landelijke campagne die aandacht vraagt voor laaggeletterdheid en het belang van taalvaardigheid. Gedurende deze week worden er verschillende activiteiten georganiseerd om mensen bewust te maken van de impact van lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden op het dagelijks leven. Het is een moment om zowel het probleem als de oplossingen rondom laaggeletterdheid onder de aandacht te brengen en te werken aan het vergroten van taalvaardigheid in de samenleving.
In 2024 was het thema ‘Heel Arnhem leest’. De logopedisten van Stichting PAS hebben kinderen op de opvang voorgelezen. De ouders kregen daarna een boekenlegger mee met tips om zelf thuis ook interactief voor te lezen.
Meertaligheid is een kracht. Als kinderen hun thuistaal kunnen blijven spreken, draagt dat bij aan hun taalontwikkeling, identiteit en zelfvertrouwen. Door ruimte te geven aan meertaligheid in opvang en onderwijs, ontstaat een inclusieve omgeving waarin kinderen en ouders zich gezien en gewaardeerd voelen. Dit versterkt de samenwerking met ouders en helpt kinderen zich optimaal te ontwikkelen.
Ouders maken zelf bewuste keuzes over de meertalige opvoeding van hun kind. Professionals in de kinderopvang, het onderwijs en de jeugdgezondheidszorg spelen hierin een belangrijke rol. Met de juiste kennis en praktische handvatten kunnen zij de kracht van meertaligheid benutten en inzetten in het belang van het kind.
Kinderen die nieuw zijn in Nederland leren de taal in een taalklas voordat ze doorstromen naar een reguliere school. Hoewel ze in dat eerste jaar een stevige basis Nederlands opbouwen, kan het volgen van de lesstof in een nieuwe klas nog een uitdaging zijn. Leerlingen die de taal nog niet volledig beheersen, hebben vaak extra ondersteuning nodig om goed mee te kunnen doen in de klas. Dit geldt zowel voor kinderen die instromen vanuit een taalklas als voor nieuwkomers die direct op een reguliere school beginnen. Een sterke aanpak voor taalontwikkeling en NT2-onderwijs helpt deze kinderen om hun plek te vinden en zich optimaal te ontwikkelen.
LOWAN ondersteunt scholen met Eerste Opvangonderwijs voor nieuwkomers in het primair en voortgezet onderwijs. Een coach nieuwkomers van Stichting PAS versterkt het expertiseteam om de landelijke kennisdeling te vergroten.
Goed onderzoek helpt om beter te begrijpen wat werkt in het onderwijs en de kinderopvang. Door praktijkervaring te combineren met wetenschappelijke inzichten, ontstaan nieuwe ideeën en effectieve aanpakken. Onderzoek naar taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid en kansengelijkheid biedt waardevolle handvatten om kinderen optimaal te ondersteunen. Zo kunnen professionals en ouders samen bouwen aan een sterke basis voor de toekomst van ieder kind.
Ouders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van hun kind. Wanneer zij zich gesteund voelen en vertrouwen hebben in hun opvoedrol, draagt dit bij aan een stevige basis voor de taal- en ontwikkelingsstimulering thuis. Daarom is onderzocht hoe peer-support – het delen van ervaringen en tips tussen ouders – kan bijdragen aan het vergroten van ouderlijke zelfeffectiviteit.
In samenwerking met KBA Nijmegen, Expertisecentrum Nederlands en Gelijkschap is in 2024 een onderzoek uitgevoerd binnen bestaande oudercursussen. Hierin stonden de ervaringen en behoeften van ouders centraal. Met behulp van social design thinking en co-creatie zijn inzichten verzameld en vertaald naar concrete handvatten.
Dit heeft geleid tot drie praktische handleidingen voor activiteiten die peer-support stimuleren, een onderzoeksrapport en een factsheet. Daarnaast heeft het onderzoek waardevolle inzichten opgeleverd over hoe ouders het best ondersteund kunnen worden.
De aanpak heeft bewezen van grote meerwaarde te zijn: ouders, professionals en onderzoekers werkten gelijkwaardig samen, waardoor de ontwikkelde werkwijzen goed aansluiten bij de praktijk. Dit onderzoek onderstreept het belang van maatwerk en samenwerking en biedt concrete aanknopingspunten om kansenongelijkheid structureel aan te pakken.
Rapport FactsheetIn de Arnhemse Monitor Kansengelijkheid & Inclusie worden gegevens in beeld gebracht van de doelgroepkinderen die vallen onder het OKB-beleid (onderwijskansenbeleid). De opzet hiervan geeft de doorlopende leerlijn van 0 tot 14+ weer. De gegevens hebben betrekking op het signaleren en toeleiden van doelgroepkinderen naar VVE, de doorgaande lijn naar OKB-scholen, de inzet van OKB-interventies en de uitstroom naar het VO. Elk onderdeel bevat aanbevelingen waar de inzet op kansengelijkheid en inclusie hard nodig blijft. De monitor is continu in ontwikkeling, zodat het steeds weer aansluit op de behoefte van de netwerkpartners.
Arnhemse Monitor Kansengelijkheid & Inclusie 2023-2024In de Arnhemse Monitor Kansengelijkheid & Inclusie verzamelen wij gegevens op stadsniveau. Ben je benieuwd hoe het zit met kansengelijkheid en inclusie in een bepaalde wijk? Neem dan contact op met het team Monitoring & Innovatie. Per wijk zijn er namelijk ook wijkanalyses beschikbaar.