Trainingsaanbod
Blijf je ontwikkelen en maak nog meer impact. Met ons professionaliseringsaanbod versterken we onder meer de expertise van pedagogisch professionals, managers, leerkrachten en kwaliteitscoördinatoren.

Blijf je ontwikkelen en maak nog meer impact. Met ons professionaliseringsaanbod versterken we onder meer de expertise van pedagogisch professionals, managers, leerkrachten en kwaliteitscoördinatoren.
Met ons professionaliseringsaanbod versterken we de expertise van pedagogisch professionals, managers, leerkrachten en kwaliteitscoördinatoren. De deskundigheidsbevordering van Stichting PAS bestaat onder andere uit praktijkgerichte trainingen, masterclasses, workshops en inspiratiebijeenkomsten. Allemaal bieden ze handvatten voor het optimaal bijdragen aan de ontwikkeling en kansen voor kinderen.
Stichting PAS biedt een nieuw masterclassaanbod: Goed begin, sterke basis. Een onderdeel van dit aanbod is de startmasterclass Oog voor diversiteit – Samen verschil maken voor álle kinderen in Arnhem. De startmasterclass legt de Arnhemse visie over kansengelijkheid en inclusie uit. We ontdekken samen wat de visie betekent voor jouw werk als pedagogisch professional.
LOGO3000 is een aanpak voor de ondersteuning van kinderen in de belangrijkste fase van hun taalontwikkeling. LOGO3000 biedt materiaal om de woordenschat van jonge kinderen op een natuurlijke manier snel en speels uit te breiden.
In deze training leren pedagogisch professionals werken met het observatie/registratiesysteem Edumaps/OVM of KIJK! De gegevens uit deze systemen kunnen gebruikt worden om een passend aanbod op de locaties vorm te geven.
Voor deze training zijn op dit moment nog geen bijeenkomsten gepland. Zodra data bekend zijn kun je je aanmelden.
Als leerkracht kun je te maken krijgen met instroom van kinderen met diverse niet-Nederlandse thuistalen. Hoe kun je deze kinderen helpen om optimaal aansluiting te vinden op het onderwijs in je klas?
Bij nieuwkomerskinderen die het Nederlands minder snel oppakken, kan er sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een blootstellingsachterstand. In deze workshop krijg je handvatten en tips om na te gaan of een kind te maken heeft met een blootstellingsachterstand of dat er iets anders aan de hand is en je ‘diagnostische’ hulp moet inschakelen.
In deze training krijg je praktische handvatten hoe je als leerkracht zowel de impliciet als expliciete spreekmomenten van je groep zoveel mogelijk binnen de context met nieuwkomersleerlingen kunt creëren.
Leerlingen kunnen moeite hebben met zelfregulatie (beginnen aan een taak uitstellen, lastig doorzetten). Leer hoe je kinderen kunt helpen en positieve werkhouding te ontwikkelen en hoe je ouders hierbij kunt betrekken.
Door culturele verschilen interpreteren ouders het gesprek soms anders dan deze bedoeld is. Leer hoe je beter aansluit op de culturele dimensie van de ouder en hoe je de opvoeddriehoek kunt versterken.
Leer hoe je woordenschat spelend en pratend introduceert en krijg handvatten hoe een voorleesverhaal toegankelijk wordt voor alle kinderen.
Het ene kind is een geboren podiumdier, het andere kind heeft altijd plankenkoorts.
In deze workshop krijg je ter voorbereiding op de Voorleeswedstrijd oefeningen om elk kind de kans te geven te schitteren voor de klas en te leren zichzelf te presenteren. Er is aandacht voor persoonlijke en culturele verschillen en het creëren van zelfvertrouwen.
Deze workshop is op aanvraag. U kunt hiervoor contact opnemen met Jose Muijres. Tel: 06 19695996 of mail naar: j.muijres@stichtingpas.nl.
Doelgroep: Pedagogisch professionals
Waarom?
Als pedagogisch professional wil je ieder kind dezelfde kansen bieden. Toch is de wereld niet eerlijk verdeeld. Kinderen brengen namelijk vanuit thuis niet allemaal dezelfde bagage mee. De verschillen kunnen groot zijn. Hoe geef je ieder kind, ongeacht zijn achtergrond, de kans om zich optimaal te ontwikkelen? En hoe neem je ouders, als belangrijkste opvoeders van het kind, daar goed in mee? Dit is wat centraal staat in de startmasterclass ‘Oog voor diversiteit’.
In Arnhem werken alle peuteropvang locaties vanuit de visie van kansengelijkheid en inclusie. Dit betekent dat:
Wat ?
Wat betekent kansengelijkheid en inclusie nu in de Arnhemse praktijk? Wat kun jij als pedagogisch professional daaraan bijdragen?
De startmasterclass ‘Oog voor diversiteit’ duurt drie uur en legt de Arnhemse visie over kansengelijkheid en inclusie uit. We ontdekken samen wat de visie betekent voor jouw werk als pedagogisch professional. Vragen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld:
In de masterclass krijg je nieuwe inzichten en praktische tips. Je ervaart kansen(on)gelijkheid, doet nieuwe kennis op en krijgt praktische tools.
Aan het einde van de sessie maak jij een persoonlijk plan om je nieuwe ideeën meteen in de praktijk toe te passen.
Voor wie?
Deze masterclass is ontwikkeld voor pedagogisch professionals werkzaam op VVE peutergroepen in Arnhem, die in het bezit zijn van een ‘VVE basistraining’ certificaat.
Waar?
De masterclasses vinden plaats in het Onderwijshuis, Beverweerdlaan 3 in Arnhem
Doelgroep: pedagogisch professionals
Deze training is reeds gestart, inschrijven hiervoor is niet meer mogelijk. De training wordt in het najaar ook gegeven, hiervoor is inschrijven nog wel mogelijk.
LOGO 3000 is een aanpak voor de ondersteuning van kinderen in de belangrijkste fase van hun taalontwikkeling. LOGO 3000 biedt materiaal om de woordenschat van jonge kinderen op een natuurlijke manier snel en speels uit te breiden. Er is een doorgaande lijn van de peuters naar de kleuters in groep 1 en 2.
Met woorden in de weer is een woordenschataanpak die op scholen wordt ingezet om het taal- en woordenschatonderwijs te verbeteren. De aanpak beoogt een brede en diepe woordkennis van leerlingen met een Nederlandse woordenschatachterstand. Om dit te bereiken richt de aanpak zich op verbetering van de leerkrachtvaardigheden.
De training bestaat uit 2 dagdelen. Er zijn 2 mogelijkheden om deel te nemen:
of
In het eerste dagdeel wordt Met Woorden in de Weer behandeld, in het tweede dagdeel wordt LOGO 3000 behandeld.
Doelgroep: pedagogisch professionals
Doel
Hoe zat het ook alweer met die Viertakt ..?
Kan ik er nog meer uithalen dan ik nu doe?
Wat zijn de nieuwste inzichten?
Voor wie?
Voor pedagogisch professionals die met LOGO 3000 werken en weer even willen opfrissen. De workshop bestaat uit 1 bijeenkomst
Organisatie en planning
Datum:
Er zijn drie mogelijkheden om deze opfristraining te volgen:
Doelgroep: leerkrachten
LOGO 3000 is een aanpak voor de ondersteuning van kinderen in de belangrijkste fase van hun taalontwikkeling. LOGO 3000 biedt materiaal om de woordenschat van jonge kinderen op een natuurlijke manier snel en speels uit te breiden.
LOGO-peuters laat peuters de belangrijke basiswoorden verwerven, op een speelse manier die aansluit bij de dagelijkse routines op de groep. LOGO groep 3 trekt de lijn door. Leerkrachten in groep 3 krijgen materialen in handen om kinderen systematisch meer en beter woorden te leren; aansluitend bij het leren lezen en schrijven. Voor groep 4 en 5 zijn er materialen om woord- en tekstbegrip in de taal- en vaklessen te vergroten
Met woorden in de weer is een woordenschataanpak die op scholen wordt ingezet om het taal- en woordenschatonderwijs te verbeteren. De aanpak beoogt een brede en diepe woordkennis van leerlingen met een Nederlandse woordenschatachterstand. Om dit te bereiken richt de aanpak zich op verbetering van de leerkrachtvaardigheden.
De training bestaat uit 2 dagdelen:
In het eerste dagdeel wordt Met Woorden in de Weer behandeld, in het tweede dagdeel wordt LOGO 3000 behandeld.
Doelgroep: Leerkrachten groep 1 t/m 8 en kwaliteitscoordinatoren
Als leerkracht kun je te maken krijgen met instroom van kinderen met diverse niet-Nederlandse thuistalen. Hoe kun je deze kinderen helpen om optimaal aansluiting te vinden op het onderwijs in je klas?
Stichting PAS organiseert een training over de onderwerpen waar je als leerkracht mee te maken krijgt. De training geeft praktische handvatten die je meteen kunt inzetten in de praktijk. De bijeenkomsten zijn interactief, met veel ruimte voor het stellen van vragen en het voorleggen van concrete casuïstiek. De training is voor leerkrachten in de onder-, midden- en bovenbouw en kwaliteitscoördinatoren.
De training bestaat uit vier interactieve modules en een vrijekeuzemodule:
Data:
● woensdag 17 september 2025
● woensdag 24 september 2025
● woensdag 1 oktober 2025
● woensdag 8 oktober 2025
● woensdag 15 oktober 2025
Tijd: van 15.00 tot 16.30 uur
Alle bijeenkomsten vinden plaats in het Onderwijshuis, Beverweerdlaan 3, Arnhem.
Bijeenkomst 1, 2, 3 en 4 zijn voor leerkrachten van groep 1 t/m 8 en kwaliteitscoordinatoren.
Bijeenkomst 5 is voor leerkrachten van groep 1 t/m 4 en kwaliteitscoordinatoren.
Voor meer informatie kun je bellen met José Muijres: 06 19695996
Doelgroep: Leerkrachten groep 3 t/m 8, Kwaliteitscoördinator/Intern begeleider.
Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door de mondelinge taalvaardigheid. In de groep draait (bijna) alles om taal. Impliciet oefenen leerlingen met elkaar de hele dag door. Dit is belangrijk maar de woordenschat bij impliciet oefenen is beperkt tot en vooral gericht op de dagelijkse algemene taal. Hoe zorg je ervoor dat deze leerlingen genoeg schooltaal aangeboden krijgen en mondeling in kunnen zetten?
In deze training krijg je praktische handvatten hoe je als leerkracht zowel de impliciet als expliciete spreekmomenten van je groep zoveel mogelijk binnen de context met nieuwkomersleerlingen kunt creëren.
(Omdat de aanpak en het aanbod van woorden verschilt voor de onderbouw en de midden/bovenbouw wordt de groep na een theoretische inleiding in twee groepen opgedeeld).
Wanneer?
Donderdag 2 oktober van 15.00 tot 16.30 uur.
Locatie
Onderwijshuis, Beverweerdlaan 3, Arnhem
Voor wie?
Leerkrachten van groep 3 t/m 8 en kwaliteitscoordinatoren
Doelgroep: leerkrachten
Doel
Hoe zat het ook alweer met die Viertakt ..?
Kan ik er nog meer uithalen dan ik nu doe?
Wat zijn de nieuwste inzichten?
Voor wie?
Voor leerkrachten die met LOGO 3000 werken en weer even willen opfrissen.
Organisatie en planning
datum:
vrijdagmiddag 3 oktober 13.30-16.00 uur
Doelgroep: pedagogisch professionals
LOGO 3000 is een aanpak voor de ondersteuning van kinderen in de belangrijkste fase van hun taalontwikkeling. LOGO 3000 biedt materiaal om de woordenschat van jonge kinderen op een natuurlijke manier snel en speels uit te breiden. Er is een doorgaande lijn van de peuters naar de kleuters in groep 1 en 2.
Met woorden in de weer is een woordenschataanpak die op scholen wordt ingezet om het taal- en woordenschatonderwijs te verbeteren. De aanpak beoogt een brede en diepe woordkennis van leerlingen met een Nederlandse woordenschatachterstand. Om dit te bereiken richt de aanpak zich op verbetering van de leerkrachtvaardigheden.
De training bestaat uit 2 dagdelen. Er zijn 2 mogelijkheden om deel te nemen:
of
In het eerste dagdeel wordt Met Woorden in de Weer behandeld, in het tweede dagdeel wordt LOGO 3000 behandeld.
Doelgroep: Leerkrachten groep 1 t/m 8, Kwaliteitscoördinator/Intern begeleider.
Bij nieuwkomerskinderen die het Nederlands minder snel oppaken kan sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een blootstellingsachterstand. In deze workshop krijg je handvatten en tips om na te gaan of een kind te maken heeft met een blootstellingsachterstand of dat er iets anders aan de hand is en je ‘diagnostische’ hulp moet inschakelen.
Wanneer?
Woensdag 5 november 2025 van 15.00 tot 16.30 uur
Locatie
Onderwijshuis, Beverweerdlaan 3, Arnhem
Voor wie?
Voor leerkrachten van groep 1 t/m 8 en kwaliteitscoördinatoren.
Doelgroep: Leerkrachten groep 1 t/m 8, Kwaliteitscoördinator/Intern begeleider.
Workshop over nieuwkomers in de groep; over traumasensitief werken : Versterken van executieve functies
Leerlingen kunnen moeite hebben met zelfregulatie (beginnen aan een taak uitstellen, lastig doorzetten). Leer hoe je kinderen kunt helpen en positieve werkhouding te ontwikkelen en hoe je ouders hierbij kunt betrekken.
Wanneer?
Woensdag 12 november 2025 van 15.00 tot 16.30 uur
Locatie
Onderwijshuis, Beverweerdlaan 3, Arnhem
Voor wie?
Voor leerkrachten van groep 1 t/m 8 en kwaliteitscoördinatoren.
Doelgroep: Leerkrachten groep 1 t/m 8, Kwaliteitscoördinator/Intern begeleider.
Workshop over nieuwkomers in de groep; cultuursensitieve communicatie : De invloed van cultuur bij het houden van oudergesprekken.
Door culturele verschilen interpreteren ouders het gesprek soms anders dan deze bedoeld is. Leer hoe je beter aansluit op de culturele dimensie van de ouder en hoe je de opvoeddriehoek kunt versterken.
Wanneer?
Woensdag 19 november 2025 van 15.00 tot 16.30 uur
Locatie
Onderwijshuis, Beverweerdlaan 3, Arnhem
Voor wie?
Voor leerkrachten van groep 1 t/m 8 en kwaliteitscoördinatoren.
Doelgroep: Leerkrachten onderbouw, Kwaliteitscoördinator/Intern begeleider.
Workshop over nieuwkomers in de groep; over taalontwikkeling : Woordenschat aan de hand van de vertelkoffer.
Soms lijkt het alsof kinderen het voorleesverhaal niet goed kunnen volgen. |
Leer hoe je woordenschat spelend en pratend introduceert en krijg handvatten hoe een voorleesverhaal toegankelijk wordt voor alle kinderen.
Voor leerkrachten in de onderbouw en kwaliteitscoördinatoren.
Datum: 21 januari 2026 van 15.00 tot 16.30 uur
Doelgroep: Leerkrachten groep 1 t/m 8, Kwaliteitscoördinator/Intern begeleider.
Het beginniveau van nieuwkomersleerlingen verschilt enorm per leerling. Hoe krijg je zicht op het individuele startniveau? Hoe betrek je vervolgens deze leerlingen zoveel mogelijk bij je groepsinstructie terwijl je individueel zo goed mogelijk aansluit bij dit startniveau? Wat mag je van deze leerlingen verwachten en hoe breng je dit op een goede manier in kaart?
Wanneer?
Woensdag 28 januari 2026 van 15.00 tot 16.30 uur
Locatie
Onderwijshuis, Beverweerdlaan 3, Arnhem
Voor wie?
Voor leerkrachten van groep 1 t/m 8 en kwaliteitscoördinatoren.
Stichting PAS hanteert voor de trainingen een No-show en annuleringsbeleid.