
Logopedie
De logopedisten werken aan het vroegtijdig herkennen van taalontwikkelingsproblemen, zodat jonge kinderen op tijd de juiste ondersteuning krijgen en met vertrouwen hun taalvaardigheid kunnen ontwikkelen.
De logopedisten werken aan het vroegtijdig herkennen van taalontwikkelingsproblemen, zodat jonge kinderen op tijd de juiste ondersteuning krijgen en met vertrouwen hun taalvaardigheid kunnen ontwikkelen.
Door al op de kinderopvang in te grijpen, helpen de logopedisten van Stichting PAS kinderen om hun taalvaardigheid op niveau te brengen, zodat ze met zelfvertrouwen en de juiste basis aan de basisschool beginnen. Vroegsignalering van logopedische problemen binnen de VVE (Vroeg- en Voorschoolse Educatie) draagt bij aan betere kansen voor het jonge kind.
De logopedisten observeren verschillende aspecten van de taalontwikkeling bij kinderen, waaronder:
Naar aanleiding van deze observaties worden ouders en pedagogisch professionals geadviseerd over mogelijke vervolgstappen om de taalontwikkeling verder te ondersteunen.
Door de goede, integrale samenwerking met Coaches Passende Kinderopvang, ambulant begeleiders en pedagogisch professionals krijgt elk kind de beste zorg. Daarbij worden direct de juiste instanties ingezet om de taalontwikkeling optimaal te ondersteunen.
De logopedisten spelen een actieve rol in de professionalisering van pedagogisch professionals. Dit gebeurt door coaching op de werkvloer, zowel op groepsniveau als individueel, waarbij praktische begeleiding wordt geboden in het signaleren en stimuleren van taalvaardigheid.
Daarnaast bieden de logopedisten gerichte trainingen over logopedische facetten, zoals taalstimulering, woordenschatontwikkeling en interactievaardigheden. Ook helpen zij bij het verrijken van de speel- en leeromgeving, door samen met de professionals taalprikkels en communicatieve interacties toe te voegen.
De training Stille kinderen op de groep, wat nu? is ontwikkeld om professionals te helpen de stille kinderen meer bij de groep te betrekken. Door deze training leren ze hoe ze het stille kind kunnen prikkelen, zodat het kind zich meer op zijn gemak voelt en beter mee kan doen. Zo krijgt elk kind de kans om volop mee te leren!