Woonwagen-, Roma- & Sinti gezinnen (OWRS)

De structurele en integrale aanpak OWRS richt zicht op het optimaliseren van de schoolloopbaan van Woonwagen-, Roma- en Sinti kinderen, om hun kansen op een succesvolle toekomst te vergroten.

Project ‘Onderwijs aan Woonwagen-, Roma-, en Sintikinderen’ (OWRS)

Het project ‘Onderwijs aan Woonwagen-, Roma- en Sintikinderen’ (OWRS) is onderdeel van het werk van Stichting PAS. Gemeenten kopen uren in bij Stichting PAS voor begeleiding van woonwagen-, Roma- en Sintileerlingen in de leeftijdsgroep 0 tot 23 jaar. Deze begeleiding verschilt per gemeente en/of familie.

Bekostigingsregeling begeleiding OWRS-leerlingen PO

Er zijn zes gemeenten die aan het project OWRS deelnemen:

  • Gemeente Arnhem
  • Gemeente Lingewaard
  • Gemeente Neder-Betuwe
  • Gemeente Overbetuwe
  • Gemeente Renkum
  • Gemeente Westervoort

In overleg zijn de consulenten ook beschikbaar voor vragen/vraagstukken over de doelgroep rondom onderwijs buiten deze regio’s.
De consulenten maken deel uit van het landelijk expertisenetwerk OWRS.

Doelstellingen

In samenwerking met de gezinnen, de school en de omgeving zetten we in op:

Preventieve aanpak ter ondersteuning van gezinnen: Bevorderen van een stabiele en stimulerende gezinssituatie waarin kinderen optimaal tot leren kunnen komen en zich kunnen ontwikkelen, door middel van vroegtijdige interventie en gerichte ondersteuning voor zowel kinderen als hun ouders.

Interventies:

  • Vroegtijdig contact leggen met gezinnen om het vertrouwen op te bouwen en inzicht te krijgen in hun behoeften en mogelijkheden.
  • Organiseren van gezinsgerichte projecten om de thuisbetrokkenheid te vergroten en de ontwikkeling van het kind te stimuleren.
  • Gezinnen doorverwijzen naar passende voorzieningen en activiteiten, en hen hierin actief begeleiden en waar nodig meegaan.

Samenwerking met ouders versterken (educatief partnerschap): De rol van ouders in de ontwikkeling van hun kind versterken, hen actief betrekken bij de schoolloopbaan en meer inzicht geven in het onderwijsproces.

Interventies:

  • Ouders informeren en met hen in gesprek gaan om inzicht te geven in hun rol, bijdrage en mogelijkheden bij de ontwikkeling van hun kind en het belang van onderwijs.
  • Inzetten van de intermediair OWRS om een vertrouwensrelatie op te bouwen met gezinnen.
  • Ondersteunen van ouders bij het voorbereiden en nabespreken van gesprekken op school, zodat zij actief kunnen bijdragen aan het leerproces van hun kind.

Zorgen voor soepele overgangen tijdens de schoolloopbaan: Kinderen en hun ouders begeleiden bij de overstap van kinderopvang naar basisschool en van basisschool naar voortgezet onderwijs, om schooluitval te voorkomen en ervoor te zorgen dat kinderen op de juiste plek in een passende vorm van onderwijs terechtkomen, inclusief een soepele overgang naar bijvoorbeeld speciaal basisonderwijs (SBO).

Interventies:

  • Vroegtijdige begeleiding door de intermediair OWRS tijdens de overgangen naar nieuwe onderwijsniveaus.
  • Intensieve samenwerking met leerplichtambtenaar en jeugdarts om schoolverzuim te signaleren en aan te pakken. Bij ingewikkelde casussen zijn er meerdere partners betrokken, zoals zorgcoördinatoren, passend onderwijs, jeugdzorg.
  • Monitoring van leerlingen gedurende hun schoolloopbaan om risico’s op uitval vroegtijdig te identificeren.

Integraal samenwerken met partners in de omgeving: De continue samenwerking tussen scholen, wijkteams en andere partners om multiproblematiek bij gezinnen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken.

Interventies:

  • Zorgdragen dat gezinnen snel en gemakkelijk bij de juiste ondersteuning terechtkomen, ongeacht bij welke organisatie ze binnenkomen.
  • Kennis en expertise delen met professionals en partners rondom gezinnen met complexe problemen.
  • Gezamenlijke casusbesprekingen met scholen, wijkteams, en zorginstanties om maatwerkoplossingen te bieden.

Inzet per leeftijdsfase

De intermediair OWRS ondersteunt ouders bij het aanmelden van hun peuter bij een voorschoolse voorziening en maakt hen bewust van het belang hiervan voor de ontwikkeling van hun kind. Door huisbezoeken ontstaat een vertrouwensband, waardoor ouders laagdrempelig vragen kunnen stellen en de intermediair kan helpen bij eventuele doorverwijzing naar andere instanties. Daarnaast biedt de intermediair het gezinsgerichte programma ‘Spel aan de Wagen’ aan, waarbij spel en interactie centraal staan om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Ook onderhoudt de intermediair regelmatig contact met gezinnen, afgestemd op hun behoefte, variërend van praktische ondersteuning tot begeleiding bij school- en zorgvragen. Met deze persoonlijke aanpak zorgt de intermediair ervoor dat kinderen een sterke start krijgen en optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden binnen de voorschoolse periode.

De intermediair OWRS werkt samen met ouders, scholen en leerlingen om schooldeelname en betrokkenheid te bevorderen. Door het volgen van schoolverzuim en het begeleiden van de overgang naar het voortgezet onderwijs biedt de intermediair gerichte ondersteuning waar nodig. Ook investeert de intermediair in goede communicatie tussen ouders en school, bemiddelt bij conflicten en helpt bij doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs of wijkteams. In sommige gevallen wordt kortdurende bijles gegeven om ouders te laten zien hoe zij hun kind kunnen ondersteunen. Dankzij deze persoonlijke en praktische aanpak zorgt de intermediair ervoor dat kinderen de beste kansen krijgen om zich optimaal te ontwikkelen.

De intermediair OWRS ondersteunt ouders en leerlingen bij de overgang naar en het volgen van het voortgezet onderwijs. Dit varieert van voorlichting over huiswerk en schoolkeuzes tot praktische hulp bij regelzaken zoals vervoer en studiekosten. Daarnaast biedt de intermediair huiswerkbegeleiding en helpt jongeren met plannen en organiseren. Bij verwijzingen naar speciaal onderwijs of andere trajecten zorgt de intermediair voor begeleiding en een goede afstemming met scholen en ouders. Ook speelt de intermediair een belangrijke rol in het voorkomen van schooluitval, door vroegtijdig in te grijpen en contact te houden met leerlingen en scholen.

De intermediair OWRS blijft jongeren begeleiden bij hun opleiding en loopbaan, gebruikmakend van de vertrouwensband die vaak al jarenlang bestaat. Door coaching en praktische ondersteuning helpt de intermediair jongeren bij schoolvervolgkeuzes, sollicitaties en het voorkomen van uitval. Ook biedt de intermediair hulp bij het aanvragen van studiefinanciering, toeslagen en andere voorzieningen, zodat financiële drempels geen belemmering vormen. Voor jonge moeders wordt extra ondersteuning geboden bij kinderopvang en opvoeding. Daarnaast vervult de intermediair een brugfunctie tussen jongeren, hun gezin en scholen of instanties, zodat zij de juiste begeleiding en kansen krijgen om hun toekomst vorm te geven.

Onze intermediairs OWRS

Jolanda Reichard
Intermediair OWRS

Expertise: Woonwagen-, Roma- en Sinti gezinnen + voor-en vroegschoolse educatie (VVE) + basisonderwijs (Arnhem)



Willy Gerritsen
Intermediair OWRS

Expertise: Woonwagen-, Roma- en Sinti gezinnen + VVE + basis-, + voortgezet onderwijs + MBO + arbeidsparticipatie (regio)



Trainingen

Meer laden