Kennisbank

Lees hier artikelen, onderzoeken en publicaties over de ontwikkeling en ondersteuning van kinderen in het kader van kansengelijkheid.
We diepen thema’s uit als vroeg- en voorschoolse educatie, educatief partnerschap en onderwijs aan nieuwkomers.
Ontdek nieuwe inzichten en praktijkvoorbeelden die kunnen bijdragen aan jouw expertise.

Blij(f) praten : een handreiking voor meer interactie met jonge kinderen op de groep en thuis met de aanpak Thuis in Taal

Martine van der Pluijm/ Myrthe Stuit 

Deze handreiking wil leerkrachten helpen om de taalondersteuning volgens de aanpak Thuis in Taal vorm te geven, nadat de basis is gelegd hiervoor. Dit betekent dat er voldoende inzicht is in de taalomgeving van gezinnen, er een sterke structuur is met
passende wekelijkse ouder-kind activiteiten en dat er wederkerige relaties zijn opgebouwd. De actieve rol van kinderen staat centraal, waarbij het kind volwaardig gesprekspartner is en plezier heeft in het gesprek. Deze rol van kinderen wordt versterkt door taal prioriteit te geven en vervolgens taal uit te breiden. Deze handreiking
kan je helpen om de taalontwikkeling van peuters en kleuters te ondersteunen in
samenwerking met ouders. Enerzijds door gericht interactievaardigheden in te zetten
op de groep. Anderzijds door deze interactievaardigheden over te brengen naar ouders tijdens ouder-kind activiteiten op de groep, die zij ook thuis kunnen inzetten. Hierbij vormt de leerkracht steeds een driehoek met ouder en kind.