Kennisbank

Lees hier artikelen, onderzoeken en publicaties over de ontwikkeling en ondersteuning van kinderen in het kader van kansengelijkheid.
We diepen thema’s uit als vroeg- en voorschoolse educatie, educatief partnerschap en onderwijs aan nieuwkomers.
Ontdek nieuwe inzichten en praktijkvoorbeelden die kunnen bijdragen aan jouw expertise.

De kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang : De kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang in beeld – Gecombineerde metingen 2017-2023

LKK/Sardes/Universiteit Utrecht

Voor de vijfde keer presenteert het consortium van de Universiteit Utrecht en Sardes haar
bevindingen over de kwaliteit van de kinderopvang in Nederland. Met de Landelijke
Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK) meet het consortium vanaf 2017 de kwaliteit in de vier
typen kinderopvang in Nederland: kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang
en gastouderopvang.

De LKK concludeert dat de dynamiek in de sector kinderopvang onverminderd groot is en dat dit met de huidige ontwikkelingen rondom de personeelskrapte en wijziging van het financieringsstelsel wellicht nog even zo blijft. De nieuwste resultaten tonen een gemengd beeld van zowel stabiliteit als verandering in kwaliteit. De nasleep van corona, zoals het toegenomen personeelstekort en ziekteverzuim vormen een negatieve tendens en lijken een weerslag te hebben op de werkbeleving van de medewerkers, vooral in de peuteropvang en de buitenschoolse opvang.
Desondanks is de interactiekwaliteit stabiel gebleven of zelfs verbeterd, vooral wat betreft de aandacht voor de brede competentieontwikkeling van kinderen in de opvang van
peuters in de kinderdagopvang en peuteropvang en in de gastouderopvang, wat een
compliment waard is voor de sector. Mogelijk is hier een positieve invloed te zien van de
verschillende beleidsmaatregelen van de afgelopen jaren, zoals de introductie van de
pedagogisch beleidsmedewerkers en de 16 uur VE regeling. Echter, de kwaliteitsslag is vooral
gemaakt in de interactieprocessen op de groep. Kinderen stimuleren in het (verder)
ontwikkelen van een breed scala aan persoonlijke competenties, vraagt om een gevarieerd
aanbod van activiteiten gericht op allerlei verschillende ontwikkelingsdomeinen. Juist dit
aanbod is na corona verschraald, zowel in variatie als in frequentie, en laat vooralsnog geen
herstel zien. Verder blijkt ook het contact met ouders slechts deels hersteld en zijn vooral die
activiteiten die ouders meer kunnen betrekken bij het pedagogisch beleid en de sociale
betrokkenheid bij de organisatie en het aangaan van een gedeeld partnerschap in de
opvoeding van hun kind(eren) nog niet hersteld tot het niveau van voor corona.