Kennisbank

Lees hier artikelen, onderzoeken en publicaties over de ontwikkeling en ondersteuning van kinderen in het kader van kansengelijkheid.
We diepen thema’s uit als vroeg- en voorschoolse educatie, educatief partnerschap en onderwijs aan nieuwkomers.
Ontdek nieuwe inzichten en praktijkvoorbeelden die kunnen bijdragen aan jouw expertise.

Kansen op een goede start : onderzoek naar het vergroten van onderwijskansen bij de start van het basisonderwijs

Sardes/SEO

De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: Wat zijn de meest kansrijke beleidsmaatregelen voor Nederland om de onderwijskansen van kinderen met (een risico op) een onderwijsachterstand te vergroten bij de start in het basisonderwijs?
Deze vraag is in drie thema’s uitgewerkt en beantwoord aan de hand van negen deelvragen. 

Thema 1: Doelgroep (definitie, bereik en kenmerken)
Thema 2: Beleidsmaatregelen
Thema 3: Beleidsaanbevelingen

Op basis van een risico- en impactanalyse worden een zestal beleidsmaatregelen aanbevolen, gericht op betere toegang en kwaliteit van voorschoolse educatie.

Doelgroepbereik verhogen:
1. Verlagen leerplichtige leeftijd naar 4 jaar. 
2. Urenuitbreiding voorschoolse educatie.
3. Betere beschikbaarheid en bereikbaarheid van voorzieningen. 

Kwaliteit van ontwikkelingsstimulering versterken:
4. Professionalisering en coaching.
5. Verbeteren vroegschoolse educatie in basisonderwijs.
6. Gezinsondersteuning

Tags: