Kennisbank

Lees hier artikelen, onderzoeken en publicaties over de ontwikkeling en ondersteuning van kinderen in het kader van kansengelijkheid.
We diepen thema’s uit als vroeg- en voorschoolse educatie, educatief partnerschap en onderwijs aan nieuwkomers.
Ontdek nieuwe inzichten en praktijkvoorbeelden die kunnen bijdragen aan jouw expertise.

Effectief integraal schoolbeleid ter bestrijding van ongelijke kansen

Annemarie van Langen en Annemiek Veen

KBA Nijmegen heeft samen met het Kohnstamm Instituut en op verzoek van NRO en OCW onderzoek gedaan naar het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) op het niveau van de school, ook wel de OAB-schoolaanpak genoemd. Door middel van een expertraadpleging, een literatuurstudie, een online survey onder schoolleiders van basisscholen met een hoge schoolweging en tien casestudies is in kaart gebracht op welke wijze basisscholen hun OAB-aanpak vormgeven: welke strategieën ze hanteren, op welke aspecten ze zich richten, op welke redeneerlijnen hun keuzes zijn gebaseerd en in welke mate het beleid integraal is. Enkele onderzoeksbevindingen zijn:
– Er bestaat weinig literatuur over integraal OAB-schoolbeleid
– Eén op de zes basisscholen met een hoge schoolweging heeft geen expliciete OAB-aanpak
– De ontwikkeling van de OAB-schoolaanpak blijkt op de meeste scholen een interne aangelegenheid, met veel inbreng van het eigen team.

Om diepgaander inzicht te verkrijgen in de redeneerlijnen achter het OAB-beleid van scholen zijn tien casestudies uitgevoerd. De onderzochte basisscholen verschillen sterk wat betreft context en ideeën over achterstandenbestrijding. Elke casebeschrijving toont echter een goed draaiende school met veel aandacht voor leerlingen én leerkrachten en een doordachte OAB-aanpak met een aantal gemeenschappelijke elementen.
Eén van de schoolportretten is het Mozaïek in Arnhem.

Tags: