Kennisbank

Lees hier artikelen, onderzoeken en publicaties over de ontwikkeling en ondersteuning van kinderen in het kader van kansengelijkheid.
We diepen thema’s uit als vroeg- en voorschoolse educatie, educatief partnerschap en onderwijs aan nieuwkomers.
Ontdek nieuwe inzichten en praktijkvoorbeelden die kunnen bijdragen aan jouw expertise.

Intergenerationele overdracht van laaggeletterdheid: een ander pad – vanuit het perspectief van de kinderen

Gelijkschap/Natascha Notten

Wat betekent het om op te groeien in een gezin met één of twee laaggeletterde ouder(s)? Tien inmiddels volwassen kinderen van laaggeletterde ouders met Nederlands als eerste taal deelden hun ervaringen. Zelf zijn de kinderen allemaal wél basisvaardig.

Uit het onderzoek blijkt dat de kinderen een aantal ervaringen delen:
– Ze ontdekten vaak pas als volwassenen dat hun ouders moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen.
– Ze waren al op jonge leeftijd zelfstandig en hielpen thuis met administratieve en andere taken.
– Ze kregen vaak lagere schooladviezen dan hun toetsresultaten aangaven.
– Ze zijn stapelaars: met opleiding en met werk.

Dat de kinderen een ander pad konden nemen dan hun ouders, danken ze – zo zeggen ze zelf – aan hun persoonlijkheidskenmerken, zoals doorzettingsvermogen en denkkracht. En aan de gidsen in hun leven: volwassenen, leraren en buren bijvoorbeeld, die hun talenten wel zagen en hen daarin stimuleerden.

Tags: