Kennisbank

Lees hier artikelen, onderzoeken en publicaties over de ontwikkeling en ondersteuning van kinderen in het kader van kansengelijkheid.
We diepen thema’s uit als vroeg- en voorschoolse educatie, educatief partnerschap en onderwijs aan nieuwkomers.
Ontdek nieuwe inzichten en praktijkvoorbeelden die kunnen bijdragen aan jouw expertise.

Kwaliteitskader Kansengelijkheid en Inclusie voorschoolse educatie Arnhem 2024-2026

Stichting PAS/Sardes

In de gemeente Arnhem staat de kwaliteit van de voorschoolse educatie hoog in het vaandel. Alle betrokkenen willen een aanbod van hoge kwaliteit neerzetten, waarmee kinderen met risico op achterstand uiteindelijk een sterke start kunnen maken in groep 3.

In samenwerking met Sardes heeft stichting PAS in opdracht van de gemeente een kwaliteitskader opgesteld. Dit kader is gebaseerd op het Onderzoekskader 2021 van de Inspectie van het Onderwijs, met enkele specifieke accenten voor de gemeente Arnhem.

Het kader bevat acht inhoudelijke domeinen:

  1. Aanbod
  2. Zicht op ontwikkeling
  3. Pedagogisch handelen
  4. Educatief handelen 
  5. (Extra) Ondersteuning
  6. Ouderbetrokkenheid
  7. Resultaten en kwaliteitszorg
  8. Doorgaande lijn