Kennisbank

Lees hier artikelen, onderzoeken en publicaties over de ontwikkeling en ondersteuning van kinderen in het kader van kansengelijkheid.
We diepen thema’s uit als vroeg- en voorschoolse educatie, educatief partnerschap en onderwijs aan nieuwkomers.
Ontdek nieuwe inzichten en praktijkvoorbeelden die kunnen bijdragen aan jouw expertise.

Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs : een literatuurstudie naar meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie

Eveline Wouters, Marian van Popta, Suzanne Dekker en Jantien Smit | Stichting Lezen

In deze overzichtsstudie in opdracht van Stichting Lezen wordt de samenhang beschreven tussen meertaligheid, effectief leesonderwijs en leesmotivatie in het Nederlandse basisonderwijs en geeft antwoord op de vraag: Welke kennis is beschikbaar die onderwijsprofessionals helpt bij het ondersteunen van meertalige leerlingen in het lezen met begrip en het bevorderen van hun leesmotivatie? 

De onderzoekers gaan in op de rol van taal bij leren, op de taaldenkontwikkeling van meertalige leerlingen en op de inzet van meertaligheid in de klas. Ze bespreken vervolgens de volgende aspecten vanuit een meertalige benadering:  

  1. Voorkennis als basis voor lezen met begrip
  2. Het belang van praten en schrijven
  3. Ondersteuning tijdens het lezen met begrip
  4. Monitoren en evalueren

Tot slot laten ze in een pedagogisch-didactisch uitwerking zien hoe meertalig en inclusief leesonderwijs er in de praktijk uit kan zien. Het onderzoek biedt daarmee theoretische kennis en praktische handvatten voor professionals bij het (lees)onderwijs in een meertalige klas. 

Tags: