Kennisbank

Lees hier artikelen, onderzoeken en publicaties over de ontwikkeling en ondersteuning van kinderen in het kader van kansengelijkheid.
We diepen thema’s uit als vroeg- en voorschoolse educatie, educatief partnerschap en onderwijs aan nieuwkomers.
Ontdek nieuwe inzichten en praktijkvoorbeelden die kunnen bijdragen aan jouw expertise.

Observeren/registreren bij voorschools aanbod Arnhem

Stichting PAS

Handreiking voor pedagogisch medewerkers voor het observeren en registreren in de voorschool m.b.v. KIJK! en OVM/Edumaps. Pedagogisch medewerkers bieden een stimulerende en veilige omgeving waar kinderen spelen, ontdekken en leren. Om in de begeleiding zo goed mogelijk aan te sluiten op de behoefte van het kind, is observeren van de ontwikkeling en het welbevinden van het kind belangrijk.
Een goed observatie- en registratiesysteem is een onontbeerlijk hulpmiddel om de kwaliteit van handelen te verbeteren en opbrengstgericht (handelingsgericht, opbrengstbewust) te werken.
Daarnaast biedt het handvatten om de ontwikkeling van het kind met ouders te bespreken. De doorgaande lijn van voor- naar vroegschool is belangrijk om de kwaliteit van VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) te verbeteren. Een goede overdracht van kindgegevens is daarbij een vanzelfsprekend onderdeel om de effectiviteit te vergroten