
Als ouders elkaar steunen (peer support) zorgt dat voor meer zelfvertrouwen. En als ouders vertrouwen hebben in hun eigen kracht is dat weer goed voor de ontwikkeling van hun kinderen. Stichting PAS onderzocht met welke activiteiten je ouders het beste kunt begeleiden om elkaar te steunen. Dit deed PAS in opdracht van het Expertisepunt Basisvaardigheden, in samenwerking met Expertisecentrum Nederlands, KBA Nijmegen en Gelijkschap.
Met deze partners én ouders zelf ontwikkelde PAS drie activiteiten om peer support te bevorderen en zo het zelfvertrouwen van ouders te vergroten. Spelletjes (hoe speel je met je kind), Booboobunny (omgaan met de emoties van je kind) en Koken (koken en leren van elkaars cultuur). Deze activiteiten stimuleren het delen van ervaringen en tips tussen ouders. Ze kunnen worden ingezet in oudergroepen die onderdeel zijn van programma’s voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).
Onze intermediair Hasbia Ouali hielp mee aan het onderzoek en zag hoe goed de aanpak werkt. “Eerder waren oudercursussen vaak ‘jij leert-zij luisteren’: een juf of meester voor de klas die de groep dingen vertelt. Nu werkten we echt samen.”
Hasbia begeleidde de activiteit Koken, waarin ouders met verschillende achtergronden samen recepten uit elkaars cultuur bereidden. “Ouders deelden hun ideeën, ervaringen en meningen, en leerden zo van elkaar. Dat had veel meer effect dan wanneer een begeleider alleen maar zendt. De ouders ervaarden nu dat ze van elkaar kunnen leren en hoe waardevol samenwerken is.”
De inzichten uit het onderzoek zijn gebundeld in een factsheet en een rapport.